Wil jij graag meer bezoekers naar je website trekken? En dan het liefst bezoekers die precies binnen jouw doelgroep vallen? Dan is het zaak dat je aandacht besteedt een je SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Die bezoekers komen namelijk niet vanzelf naar je website, of enkel als je offline of via social media op succesvolle wijze veel reclame maakt. Het is echter een stuk makkelijker ondernemen als je website geoptimaliseerd is voor Google. Hoe je dat doet? Dat lees je hier!
Alle SEO-technieken kun je in feite onderverdelen in drie categorieën, namelijk: content, techniek en autoriteit. Waar ze betrekking op hebben en wat je ermee kunt lees je hieronder. Wil je er daarna direct mee aan de slag? Laat dan eerst een SEO check uitvoeren door een online marketing bureau. Dan weet je waar je op moet letten.
Optimaliseer je content
Als eerste is het natuurlijk zaak dat je aandacht besteedt aan de content die je op je website hebt staan. Zonder goede content kom je namelijk niet zo ver. Onder goede content worden teksten verstaan waar precies de juiste zoektermen in verwerkt zitten. Aan de hand van deze zoektermen bepalen zoekmachines namelijk bij welke zoekopdrachten ze de pagina in kwestie moeten tonen. Hoe begrijpt Google immers wat je te bieden hebt als je dit niet letterlijk en zeer gericht op je website vertelt? Bij het creëren van content is het dan ook belangrijk om allereerst een zoekwoordenonderzoek te doen. Daarmee check je het zoekvolume en de kans dat een pagina met deze term hoog gaat ranken. Daarna verwerk je de gekozen zoekterm(en) in de titel, tussenkopjes en geregeld in de lopende tekst. Zorg er ook voor dat de tekst lang genoeg is. Een pagina met slechts 100 woorden zal niet gauw hoog ranken in Google.
Optimaliseer de techniek achter je website
Je kunt nog net zo’n goede content geschreven hebben, maar als je website niet goed werkt of heel traag laadt zul je nooit hoog ranken in Google. Je moet er dus voor zorgen dat je ook het stukje techniek achter je website aandacht geeft. Zorg voor een duidelijke structuur, dat er geen 404-meldingen zijn en dat de website snel laadt. Er zijn vele plugins die dat mogelijk maken, maar je kunt ook alvast afbeeldingen met een niet al te hoge resolutie uploaden. Verder is het uiteraard belangrijk dat elke knop/link naar de juiste pagina verwijst en dat de bezoeker gemakkelijk de informatie kan vinden waar die naar op zoek is.
Verbeter de autoriteit van je website
Zijn zowel de content als techniek van je website tiptop in orde? Dan is het zaak dat je de autoriteit ervan verhoogt. Hoe hoger je autoriteit, hoe hoger je zult staan in de zoekresultaten van o.a. Google. Dit doe je door aan linkbuilding te doen. Dit is een ingewikkeld en tijdrovende klus, vandaar dat de meeste ondernemers het uitbesteden aan een expert.